MXG RAIL Front View On Track MX16G RAIL Trimming Alongside Track Under A Bridge MX16G RAIL Front Frog View On Track Railway Crossing MX16G RAIL Front View Cleans Up With Pallet Lifter On Track MX16G RAIL Trimming Alongside Track

MX16G Rail

Rail Hjulgraver


Egenskaper

  • Kompakt overvogn som muliggjør arbeidet på dobbeltsporede jernbaner
  • Understell med skinnemoduler for jernbaner med normale spor
  • Kan fungere i både high og low rail-modus
  • Enkel veksling mellom kjøring på, og utenfor skinnene
  • Mulighet for dobbelt førerhus
  • Brukervennlig, sikker, robust og komfortabel
  • Høytytende, kraftig og drivstoffeffektiv Cummins B4.5-motor med høy ytelse
  • Kraftig konstruksjon som er bygget for å vare lenge

MXG RAIL-SERIEN

Hydremas MXG Rail Series - en toppmoderne serie med hjulgravere, designet for effektivitet og allsidighet ifm. arbeid på jernbanen. Disse fabrikkmonterte løsningene, som er klare til å fungere både på og utenfor skinnene, kombinerer de robuste funksjonene i MXG-serien med et innovativt skinnesystem som gir maksimal produktivitet i alle type miljøer.


Hydrema MX16G Rail

MX16G Rail fra Hydrema står for presisjon og effektivitet innen bygging og vedlikehold av jernbanen. Dette spesialiserte jernbaneutstyret er kompakte maskiner som er konstruert for å kunne brukes på dobbeltsporede jernbaner uten å forstyrre trafikken på det andre sporet. Med sitt fabrikkmonterte skinnesystem og kompakte overvogn kombinerer MX16G Rail MXG-seriens pålitelige egenskaper med avansert skinneteknologi som sikrer maksimal effektivitet, både på og utenfor skinnene.

Forskjellen mellom denne MX16G Rail-modellen og MX20G Rail er at den kompakte overvognen på MX16G Rail gjør det mulig å arbeide på dobbeltsporede jernbaner uten å forstyrre trafikken på det andre sporet. MX20G Rail, derimot, er konstruert for tunge løft og er den mest kompakte gravemaskinen for jernbanen i +20-tonnssegmentet.


HYDREMAS FLEKSIBEL JERNBANEGRAVEMASKIN

Med sitt unike modulære skinnehjulsystem er MX16G Rail fra Hydrema bygget for å mestre jernbanemiljøet. Maskinen er utstyrt for drift i både høy- og lavskinnemodus, noe som gir den fleksibilitet til å arbeide effektivt under ulike forhold. I høyskinnemodus sørger et avansert løftesystem for at maskinen kan arbeide i nærheten av aktive skinner uten forstyrrelser, mens evnen til å kjøre direkte på skinnene i lavskinnemodus gir eksepsjonell trekkraft og stabilitet - noe som er avgjørende for arbeid under våte eller glatte forhold.

Det teknologisk avanserte høyde- og pendlingsbegrensningssystemet Prolec, utstyrt med RCI, sørger for at MX16G Rail beveger seg innenfor sikre arbeidsparametere, noe som minimerer risikoen for ulykker. Dette sikkerhetstiltaket er spesielt viktig ved arbeid nær eller mellom aktive spor der det er begrenset med plass.

MX16G Rail-modellen vitner om Hydremas engasjement for å levere robuste, presise og sikre maskiner til jernbaneindustrien, noe som gjør den til en verdifull aktør på byggeplasser og i vedlikeholdsprosjekter. Med disse spesialiserte skinnefunksjonene er MX16G Rail en ideell løsning for alle utfordringer på jernbanen.

MOTOR

MX16G Rail er utstyrt med en kraftig Cummins B 4,5 L Stage V-motor som leverer en imponerende ytelse med maksimalt 175 hestekrefter ved 2200 o/min. Med et maksimalt dreiemoment på 780 Nm ved bare 1500 o/min er denne motoren designet for å levere både kraft og økonomi under alle arbeidsforhold. MX16G Rail kan nå en topphastighet på 20 km/t i Rail-modus, noe som sikrer en rask transport mellom byggeplasser og effektive arbeidsprosesser.


DRIVSTOFF

MX16G Rail-modellen fra Hydrema briljerer ikke bare med sin motorkraft, men også med sin drivstoffeffektivitet. Den har et drivstoffbesparende system med en 280 liters drivstofftank og en separat AdBlue-tank på 31,5 liter for å sikre optimal reduksjon av utslipp. Dette sikrer at maskinen kan arbeide lenger på anlegget med færre avbrudd for påfylling av drivstoff, og støtter Hydremas engasjement for miljøvennlig og økonomisk drift.


HYDRAULISK SYSTEM

MX16G Rail fra Hydrema skiller seg ut med sitt avanserte hydraulikksystem som sikrer presise og effektive bevegelser under de mest krevende jernbaneapplikasjoner. Det hydrauliske systemet med to kretser, med Load Sensing og hydrostatisk høytrykksoscillasjon, sikrer en jevn og kontrollert drift. Takket være elektronisk effektstyring er det mulig for føreren å finjustere arbeidshydraulikkens ytelse etter behov, og med opptil tre skreddersydde hydraulikkinnstillinger gir systemet en høy grad av tilpasningsevne til ulike verktøy og oppgaver.

Oljemengder
Arbeidshydraulikk: 319 l/min
Svinghydraulikk: 88 l/min
Hydraulisk alternativ 1 ZV1: 30-200 l/min
Hydraulisk alternativ 2 ZV2: 15-100 l/min
Hydraulisk alternativ 3 ZV3: 50-200 l/Min


KJØREHYDRAULIKK

Denne jernbanemaskinen har et sofistikert hydraulisk drivsystem som bidrar til enestående mobilitet og manøvrerbarhet, spesielt på togskinner. En konstant hydrostatisk firehjulsdrift sørger for en jevn og stabil kjøring under alle forhold. Dette systemet kompletteres av en variabel motor med bremseventil som gir finjustert kontroll og respons. MX16G Rail er også utstyrt med en 2-trinns softshift powershift-girkasse som muliggjør en myk overgang mellom girene på vei og i terreng, slik at maskinen kan tilpasse seg ulike terrengforhold uten at det går ut over effektiviteten.


RAIL SYSTEM

MX16G Rail har et innovativt og allsidig skinnesystem som gjør det mulig å arbeide effektivt på togskinner. Dette systemet har to primære driftsmoduser: High Rail og Low Rail.

High Rail (Kat. 2): Drivverk og bremser virker indirekte fra dekkene (drivhjulene) til sporhjulene. Ved bruk av 'high rail' løftes maskinen mer enn 100 mm over skinnene, slik at den ikke kommer i konflikt med sensorer og brytere. Bruk i high rail-modus gir maksimal stabilitet. Parkeringsbremsen vil virke direkte på skinnehjulene.

Low Rail (Kat. 3): Gummihjulene kjører direkte på skinnene med trekkraft og bremser som virker direkte fra hjulene til skinnene. Skinnehjulene kjører med konstant trykkregulering og fjæring av hensyn til sikkerheten, og for å unngå avsporing. Dekket, laget delvis av gummi, gir komfortabel kjøring og maksimalt veigrep, f.eks. på vått underlag.


FØRERHUS OG DOBBELT FØRERHUS

MX16G Rail har et romslig og sikkert ROPS-førerhus som er utformet med tanke på optimal komfort og sikt. Dette førerhuset har ey skyvevindu, en todelt frontrute med justeringsmuligheter og et takvindu for økt lysinnslipp. Rattet, armlenene og det luftfjærede setet kan justeres, og klimaanlegget med regulerbare dyser sørger for et behagelig klima. Innstillingene i førerhuset kan lagres via CAN BUS-styrte tastaturer, og sikkerheten økes med store justerbare bakspeil og et ryggekamera.

Det valgfrie dobbeltførerhuset gir plass til en ekstra passasjer, med komfortable sitteplasser og egen inngang. Dette gir ekstra kapasitet og bekvemmelighet for både fører og passasjer, noe som gjør MX16G Rail til en ideell maskin for team som jobber med prosjekter innen jernbaneinfrastruktur.


GRAVEMASKIN

MX16G Rail skiller seg ut med sin avanserte design og funksjonalitet, og er ideell for krevende jernbaneprosjekter. Denne gravemaskinen har en todelt bom i høyfast stål som gir stor holdbarhet og fleksibilitet. Med muligheten til å legge til hydrauliske hurtigfester for redskap og en Engcon-tiltrotator gir den økt allsidighet, noe som gjør det enkelt for maskinførerne å tilpasse seg ulike oppgaver.


SIKKERHET

Sikkerhet har hatt høyeste prioritet i utformingen av MX16G Rail fra Hydrema. Maskinen er utstyrt med det avanserte høyde- og pendlingsbegrensningssysteme Prolec med en integrert nominell kapasitetsindikator (RCI). Dette systemet spiller en vitkig rolle når det gjelder å hindre at maskinen beveger seg utenfor sikrede arbeidsgrenser, noe som er viktig når man arbeider i nærheten av, eller mellom aktive jernbanespor. Med en failsafe-funksjonalitet og doble sensorer sørger systemet for konstant overvåking og justering av maskinens posisjon for å unngå kollisjoner og sikre en stabil drift.


JERNBANESPECIFIKT UDSTYR

Hydremas MX16G Rail er utstyrt med en rekke jernbanespesifikke funksjoner som understreker allsidigheten og effektiviteten på skinnene.

Dette omfatter blant annet:

  • Understell med high- og low rail skinnesystem for en sporvidde på 1435 mm.
  • Spesielt rail-tastatur for understell (i høyre armlene).
  • Elektronisk overvåking/alarm
  • Kontroller skinnehjulets trykk på skinnene visuelt.
  • Fast BM-fjæring bak.
  • Elektronisk Prolec høyde- og svingesystem (virtuell vegg) med indikator for nominell kapasitet.
  • Hydraulisk låsing av rattet ved kjøring i skinnemodus.
  • Hydraulisk nøddrift. 3 kameraer (2 på kontravekten og 1 på høyre side).
  • Individuelle skivebremser på skinnehjulene som betjenes av både drifts- og parkeringsbremser.
  • Understell: Ekstra hydraulikkoljekrets bak - (50 l/min). 7-polet kontakt for tilhenger, bak.
  • Kobling for tilhenger, foran/bak.
  • Luftbremsesystem for tilhenger (tilleggsutstyr)

Dimensjoner

    MX16G RAIL Std. Kabine MX16G RAIL Dobbeltkabine
Rail kategori High rail (kat. 2) Low rail (kat. 3) High rail (kat. 2) Low rail (kat. 3)
Gummihjul Trelleborg 10.00-20  (ytre) - Galaxy 10.00-20 (indre) Trelleborg 10.00-20  (ytre) - Galaxy 10.00-20 (indre)
Maskinens vekt* ton 19,4   19.7  
Bredde på tvers av dekk mm 2570   2570  
Maskinens bredde mm 2500   2500  
Sporvidde, skinner mm 1435   1435  
Fri høyde i førerhuset mm 3260 3120 3260 3120
Transporthøyde mm 4140 4000 4140 4000
Transportlengde på vei mm 5650   5650  
Overheng foran mm 3360   3360  
Motvektsavstand mm 1640   1640  
Bakkeklaring til dekk mm 120 0 120 0
Hjulavstand mm 2600   2600  
Skinneakselavstand, foran mm 745 865 745 865
Skinneakselavstand, bak mm 760 880 760 880

*) Vekt oppgitt med 150 kg hurtigkobling. Uten skuffe. Transportstilling.

HYDREMA MX16G RAIL: INNOVASJON OG EFFEKTIVITET PÅ SKINNER

Hydrema MX16G Rail er designet for å tilby en uovertruffen kombinasjon av kraft, presisjon og fleksibilitet, noe som gjør den til en ideell løsning for mange jernbaneprosjekter. MX16G Rail er utstyrt med en robust Cummins B 4.5L Stage V-motor og leverer imponerende ytelse med opptil 175 hestekrefter, samtidig som den er svært drivstoffeffektiv. Muligheten til å veksle mellom high og low rail-modus gir den en unik fleksibilitet til å arbeide både på, og utenfor skinnene.

Oppdag hvor kompakt MX16G Rail er, designet for å jobbe på dobbeltsporede jernbaner enklere og mer effektivt. Den kompakte overvognen gjør det mulig å arbeide presist og uforstyrret i ett kjørefelt samtidig som trafikken flyter i det tilstøtende sporet. Denne innovasjonen med tanke på design gjør MX16G Rail til den perfekte partneren for prosjekter der plass er begrenset og presisjon er avgjørende.

Mx16g Rail Front (1)
Png Mark Hydrema Yellow

AVANSERT SIKKERHETSTEKNOLOGI I MX16G RAIL

MX Rail-serien, inkludert MX16G Rail, har det innovative Prolec-systemet for høyde- og krengningsbegrensning med en nominell kapasitetsindikator (RCI) som er utviklet for å maksimere sikkerhetsnivået når du arbeider i nærheten av skinner. Systemet er utstyrt med en failsafe-funksjonalitet, doble sensorer og automatisk styring, og er en viktig sikkerhetskomponent som aktivt forhindrer kollisjoner med lavthengende kabler og lignende, og hindrer utilsiktede bevegelser i nabosporene.

Denne avanserte teknologien bidrar ikke bare til å øke sikkerheten ved å skape en virtuell vegg rundt arbeidsområdet, den overvåker også kontinuerlig maskinens stabilitet og posisjon, noe som er avgjørende for å opprettholde trygge arbeidsforhold på jernbanesporene. Sikkerheten er ytterligere forbedret med tre strategisk plasserte kameraer, hvorav to er montert på kontravekten, og ett på høyre side av maskinen. Dette kameraoppsettet gir operatøren bedre sikt, noe som er avgjørende for nøyaktig og sikkert arbeid i komplekse jernbanemiljøer.

I tillegg er systemet utviklet for å reagere proaktivt på mulige risikoer, noe som gir operatørene en ekstra sikkerhetsbuffer, og bidrar til en mer effektiv drift. Dette sikkerhetssystemet, sammen med maskinens robuste konstruksjon og avanserte kontrollfunksjoner, gjør MX Rail-serien til en av markedets mest pålitelige og sikre løsninger for arbeid på jernbanen.

Hydrema Telematics

FREMTIDEN FOR OVERVÅKING OG STYRING AV MASKINER

Hydrema Telematics for MX16G Rail representerer en nytenkende tilnærming til maskinovervåking og -styring i moderne jernbanearbeid. Dette avanserte telematikksystemet, som er integrert i alle MX16G Rail-maskiner, utnytter kraften i GSM/GPS-teknologien for å gi maskinførere og flåteledere en inngående innsikt i maskinens ytelse og status.

Systemet fungerer ved å samle inn og sende detaljerte data om maskinens drift til en sentral server. Gjennom Hydremas telematikkportal eller -app kan brukerne enkelt få tilgang til viktig informasjon som maskintype, serienummer, modellnummer, geoposisjon, driftstimer, batterinivå, kjørt distanse samt alarm- og feilkoder. Denne datainnsamlingen er ikke bare verdifull for den daglige driften, men også for langsiktig vedlikehold og planlegging.

Hydrema Telematics gjør også service og vedlikehold raskt og enkelt. Når Hydrema Rail-maskinen din trenger service, kan Hydremas serviceteam enkelt lokalisere feil ved hjelp av Hydrema Telematics, og i mange tilfeller, fikse dem uten å måtte se maskinen fysisk, og hvis en reservedel må byttes ut, kan den identifiseres via systemet, noe som sparer mye nedetid og får MX16G raskt tilbake på skinnene.  

Dette systemet er et kraftfullt verktøy for dem som ønsker å maksimere effektiviteten, redusere driftskostnadene og forbedre planlegging av service og vedlikehold. Med Hydrema Telematics blir MX16G Rail ikke bare en del av arbeidsstyrken, men en smart og oppkoblet aktør i jernbanebransjens digitale tidsalder.

HYDREMA MX16G RAIL: REVOLUSJONERENDE JERNBANEVEDLIKEHOLD MED AVANSERT TEKNIKK

Undercarriage

SPESIALTILPASSET UNDERSTELL FOR FLEKSIBEL JERNBANEDRIFT

MX16G Rail fra Hydrema er utstyrt med et spesialdesignet understell som er perfekt tilpasset standard sporvidde med en sporvidde på 1435 mm. Understellet kan veksle mellom høy- og lavskinnemodus, noe som gir uovertruffen fleksibilitet og tilpasningsdyktighet for ulike arbeidsoppgaver på jernbanen. Maskinens drivverk er også optimalisert for å sikre pålitelig fremdrift i begge modusene, noe som sikrer uavbrutt og effektiv drift.

Safety

AVANSERT KONTROLL OG SIKKERHET

Skinnehjulssystemet til MX16G Rails har en diameter på 650 mm og en låsbar akselpendling som muliggjør en justering på +/- 3°. Dette fører til økt manøvreringsevne og presisjon. Maskinen har også individuelle skivebremser på skinnehjulene, som styres effektivt av både drifts- og parkeringsbremsen. I tillegg er det avansert elektronisk overvåking av både high og low rail-modus med integrerte alarmer for ekstra sikkerhet under arbeidet.

Functionality

FUNKSJONALITET OG TILBEHØR

MX16G Rail forbedrer arbeidseffektiviteten med det faste BM-hurtigfestet på den bakre skinnemodulen, noe som gjør det enkelt å feste ulike redskaper. En ekstra hydraulikkrets er installert for å betjene eksterne verktøy, noe som gir en enda større allsidighet. Maskinen er også klargjort for tilhengerkobling, både foran og bak, med en 7-polet kontakt for tilhenger og et valgfritt luftbremsesystem for tilhengere.

HAR DU SPØRSMÅL ELLER TRENGER DU Å VITE MER?

Har du spørsmål om MX16G Rail-modellen, om våre andre maskiner eller tjenester? Eller ønsker du å bli kontaktet av din lokale forhandler? Fyll ut skjemaet, så kontakter vi deg så snart som mulig.

Tilbudsskjema