MX20G RAIL Working From Railway Tracks MX20G RAIL Lifting Concrete Pile Over The Rails MXG RAIL Rear View High Rail MX20G RAIL Laying Railway Tracks MX20G RAIL Working Pallet Forks MXG RAIL 16Front View 20Rear View Trimming Vedge On Track 1

MX20G Rail

Rail Hjulgraver


Egenskaper

  • Konstruert for tunge løft
  • Understell med skinnemoduler for jernbaner med normale spor
  • Kan fungere i både high og low rail-modus
  • Svingradius på 1839 mm
  • Enkel veksling mellom kjøring på, og utenfor skinnene
  • Mulighet for dobbelt førerhus
  • Brukervennlig, sikker, robust og komfortabel
  • Høytytende, kraftig og drivstoffeffektiv Cummins B4.5-motor med høy ytelse

MXG RAIL-SERIEN

Hydremas MXG Rail-serie representerer det ypperste innen skinnegående gravemaskiner, skreddersydd for å levere høy effektivitet og fleksibilitet i jernbaneoppgaver. Disse maskinene er nøyaktig konstruert og fabrikkmontert, og er designet for å utføre oppgaver både på skinner og i terrenget. De kombinerer MXG-seriens pålitelige ytelse med et innoverende båndsystem som sikrer enestående produktivitet under alle forhold.


Hydrema MX20G Rail

Denne hjulgraveren er designet med fokus på robusthet og kapasitet, og er perfek for krevende oppgaver på jernbanen. Med sin betydelige løftekapasitet og kompakte design er MX20G Rail anerkjent som den mest kompakte gravemaskinen for jernbanen i +20-tonnssegmentet, noe som gjør den perfekt for store prosjekter der det kreves presisjon og styrke. Hydrema MX20G Rail har mange fellestrekk med MXG-serien, men skiller seg ut ved sin evne til å håndtere spesielt tunge løft. Med sitt fabrikkmonterte skinnesystem og en robust overvogn, kombinerer MX20G Rail avansert skinneteknologi med eksepsjonell ytelse, noe som sikrer en optimal effektivitet, både på jernbanespor og i et krevende terreng.

Sammenligner man MX20G Rail med den mindre modellen MX17G Rail, er den noe større, men har også større kraft og spesielt løftekapasitet, mens MX17G Rail er en mer kompakt modell som er perfekt for å utføre oppgaver på dobbeltsporede jernbaner uten å forstyrre trafikken på det andre sporet.


DYNAMISK OG KRAFTIG GRAVEMASKIN FOR JERNBANEN

MX20G Rail fra Hydrema er en dynamisk og kraftig hjulgraver som er konfigurert for å arbeide på jernbanen. Denne maskinen, som er en del av den avanserte MXG-serien, skiller seg ut med sin imponerende løftekapasitet, noe som gjør den til den ideelle maskinen for tunge løfteoppgaver. MX20G Rail er kjent som den mest kompakte maskinen i segmentet for jernbanemaskiner på over 20 tonn, og har en enestående kombinasjon av styrke og manøvrerbarhet.

MX20G Rail er utstyrt med et robust, fabrikkmontert skinnesystem som sikrer maksimal effektivitet, både på og utenfor skinnene. Den er utviklet for å kunne jobbe enkelt og effektivt i komplekse jernbaneområder, noe som gjør den til en uunnværlig ressurs på byggeplasser og vedlikeholdsprosjekter langs jernbanen. MX20G Rail vitner om Hydremas satsing på å levere allsidige og pålitelige løsninger med høy ytelse til jernbaneindustrien.

MOTOR

MX20G Rail drives av en robust Cummins B4.5L-motor med høy ytelse og pålitelighet. Denne motoren, som inkluderer en 16-ventilers Common-Rail Turbo-diesel med intercooler, leverer opptil 175 hestekrefter ved 2200 o/min og oppnår et maksimalt dreiemoment på 780 Nm ved 1500 o/min. Denne kraftige ytelsen, sammen med en maksimal hastighet på 20 km/t i skinnemodus, gjør MX20G Rail ideell for tunge løft og effektiv håndtering av jernbaneprosjekter.


DRIVSTOFF

MX20G Rail fra Hydrema er utstyrt med en romslig 280 liters drivstofftank, noe som sikrer lang driftstid og reduserer behovet for hyppige stopp for tanking. I tillegg har den en egen AdBlue-tank på 31,5 liter, som er viktig for å vedlikeholde maskinens system for kontroll av utslipp. Denne kombinasjonen av drivstoff- og AdBlue-tanker gjør at MX20G Rail kan levere en effektiv og miljøvennlig drift over lengre perioder, noe som er utmerket for store jernbaneprosjekter.


HYDRAULISK SYSTEM

Maskinen har et effektivt tokretshydraulikksystem med Load Sensing og et eget hydrostatisk høytrykkssvingesystem. Systemet omfatter elektronisk effektstyring som gjør det mulig å tilpasse maskinen til presisjonsarbeid og drivstoffbesparende ECO-modus. Føreren kan justere opptil tre hydraulikkinnstillinger direkte fra førerhuset, noe som gir fleksibilitet til å tilpasse trykk og oljemengde for opptil ti forskjellige redskaper.

Oljemengder
Arbeidshydraulikk: 319 l/min
Svinghydraulikk: 88 l/min
Hydraulisk alternativ 1 ZV1: 30-200 l/min
Hydraulisk alternativ 2 ZV2: 15-100 l/min
Hydraulisk alternativ 3 ZV3: 50-200 l/Min


KJØREHYDRAULIKK

MX20G Rail har et innebygd kjørehydraulikk med konstant hydrostatisk firehjulsdrift som garanterer utmerket trekkraft og stabilitet. Den er utstyrt med en variabel motor med bremseventil for presis styring og en 2-trinns softshift powershift-girkasse som håndterer giringen mellom vei og terreng, noe som gjør den svært allsidig for både jernbanearbeid og terrengkjøring.


RAIL SYSTEM

Hydremas MX20G Rail kan brukes i to kategorier:

High rail (Kat. 2): Drivverk og bremser virker indirekte fra dekkene (drivhjulene) til sporhjulene. Ved bruk av 'high rail' løftes maskinen mer enn 100 mm over skinnene, slik at den ikke kommer i konflikt med sensorer og brytere. Bruk i high rail-modus gir maksimal stabilitet. Parkeringsbremsen vil virke direkte på skinnehjulene.

Low rail (Kat. 3): Gummihjulene kjører direkte på skinnene med trekkraft og bremser som virker direkte fra hjulene til skinnene. Skinnehjulene kjører med konstant trykkregulering og fjæring av hensyn til sikkerheten, og for å unngå avsporing. Dekket, laget delvis av gummi, gir komfortabel kjøring og maksimalt veigrep, f.eks. på vått underlag.


FØRERHUS OG DOBBELT FØRERHUS

MX20G Rail fra Hydrema leveres med et velutstyrt og sikkert ROPS-sertifisert førerhus som er nøye utformet for å maksimere både sikt og komfort. Førerhuset har flere funksjoner, blant annet et justerbart skyvevindu, en todelt frontrute med fleksible åpningsmuligheter og et takvindu som slipper inn naturlig lys. For å øke komforten ytterligere er rattet og armlenene justerbare, i tillegg til at du har et sete montert på luftfjæring. Klimaanlegget i førerhuset er utstyrt med flere justerbare dyser for å sikre et komfortabelt miljø, uansett værforholdene. Førerhusinnstillingene kan tilpasses og lagres via brukervennlige CAN BUS-styrte tastaturer. I tillegg er det store, lett justerbare bakspeil og et godt ryggekamera for å få en god oversikt.

MX20G Rail tilbyr også et dobbelt førerhus som gir plass til en ekstra passasjer. Det ekstra setet er plassert bak føreren med en egen adgang gjennom en bakdør. Passasjeren sitter vinkelrett i forhold til kjøreretningen, noe som gir god beinplass.


GRAVEMASKIN

MX20G Rail er utstyrt med en todelt bom. Denne bommen er konstruert av høyfast stål med lukkede profiler, og kan fås i lengder på 2,0 m og 2,5 m. For å øke maskinens funksjonalitet og effektivitet kan MX20G Rail leveres med et hydraulisk redskapsfeste og en Engcon-tiltrotator som tilleggsutstyr. Tiltrotatorkontrollene er integrert i styrespaken for en sømløs og presis kontroll under arbeidet, noe som gjør MX20G Rail til en ideell maskin for et bredt spekter av prosjekter innen jernbaneinfrastruktur.


SIKKERHET

Denne jernbanegravemaskinen sørger for maksimal sikkerhet med det elektroniske høyde- og svingbegrensningssystemet Prolec, som inkluderer en nominell kapasitetsindikator (RCI). Dette feilsikre systemet med automatisk styring og doble sensorer beskytter mot kollisjoner med jernbanekabler, og forhindrer utilsiktet kjøring på nabosporet. RCI sørger for kontinuerlig overvåking av maskinens stabilitet, noe som gjør MX20G Rail til en sikker og pålitelig løsning for jernbanearbeid.


JERNBANESPESIFIKT UTSTYR

Hydremas MX20G Rail er utstyrt med en rekke jernbanespesifikke funksjoner. Dette omfatter blant annet:

  • Understell med high- og low rail skinnesystem for en sporvidde på 1435 mm.
  • Spesielt rail-tastatur for understell (i høyre armlene).
  • Elektronisk overvåking/alarm
  • Kontroller skinnehjulets trykk på skinnene visuelt.
  • Fast BM-fjæring bak.
  • Elektronisk Prolec høyde- og svingesystem (virtuell vegg) med indikator for nominell kapasitet.
  • Hydraulisk låsing av rattet ved kjøring i skinnemodus.
  • Hydraulisk nøddrift. 3 kameraer (2 på kontravekten og 1 på høyre side).
  • Individuelle skivebremser på skinnehjulene som betjenes av både drifts- og parkeringsbremser.
  • Understell: Ekstra hydraulikkoljekrets bak - (50 l/min). 7-polet kontakt for tilhenger, bak.
  • Kobling for tilhenger, foran/bak.
  • Luftbremsesystem for tilhenger (tilleggsutstyr)

Dimensjoner

    MX20G RAIL Std. Kabine MX20G RAIL Dobbeltkabine
Rail kategori High rail (kat. 2) Low rail (kat. 3) High rail (kat. 2) Low rail (kat. 3)
Gummihjul Trelleborg 10.00-20 Trelleborg 10.00-20
Maskinens vekt* ton 20,5   20.8  
Bredde på tvers av dekk mm 2570   2570  
Maskinens bredde mm 2500   2500  
Sporvidde, skinner mm 1435   1435  
Fri høyde i førerhuset mm 3260 3120 3260 3120
Transporthøyde mm 4140 4000 4140 4000
Transportlengde på vei mm 5650   5650  
Overheng foran mm 3360   3360  
Motvektsavstand mm 1700   1700  
Bakkeklaring til dekk mm 120 0 120 0
Hjulavstand mm 2600   2600  
Skinneakselavstand, foran mm 745 865 745 865
Skinneakselavstand, bak mm 760 880 760 880

*) Vekt oppgitt med 150 kg hurtigkobling. Uten skuffe. Transportstilling.

HYDREMA MX20G RAIL: INNOVASJON OG EFFEKTIVITET PÅ SKINNER

Hydrema MX20G Rail representerer et innoverende skritt innen jernbanespesifikke gravemaskiner. Denne maskinen er designet for å tilby en uovertruffen kombinasjon av kraft, presisjon og fleksibilitet, noe som gjør den til en ideell løsning for mange prosjekter rundt jernbanen. MX20G Rail er utstyrt med en robust Cummins B 4.5L Stage V-motor, og leverer en imponerende ytelse med opptil 175 hestekrefter, samtidig som den er svært drivstoffeffektiv. Muligheten til å veksle mellom high og low rail-modus gir den en unik fleksibilitet til å arbeide både på, og utenfor skinnene.

Maskinen er konstruert for tunge løft og er anerkjent som den mest kompakte jernbanegravemaskinen i +20-tonnssegmentet, noe som gjør den ideell for krevende jernbaneprosjekter der plass og manøvrerbarhet er avgjørende. MX20G Rail har en avansert drivlinje som sikrer pålitelig fremdrift og effektivitet i skinnegående modus, og det elektroniske overvåkingssystemet med alarmfunksjoner forbedrer sikkerheten under driften.

Mx16g Rail Front (1)
Png Mark Hydrema Yellow

AVANSERT SIKKERHETSTEKNOLOGI FOR JERNBANEARBEID

MX20G Rail leveres med Prolec høyde- og krengningsbegrensningssystem, som er utstyrt med en nominell kapasitetsindikator (RCI). Dette systemet er skreddersydd for å øke sikkerheten ved arbeid i nærheten av jernbanespor ved hjelp av sikkerhetsfunksjonalitet, doble sensorer og en automatisk styring. Den er en nøkkelkomponent for å forhindre utilsiktede kollisjoner med elementer som lavthengende kabler, og sørger for at maskinen ikke beveger seg inn på nabosporene.

Teknologien i MX20G Rail spiller en avgjørende rolle for å sikre et trygt arbeidsmiljø ved stadig å overvåke og justere maskinens stabilitet og posisjonering. I tillegg kommer tre kameraer som er strategisk plassert - to på kontravekten og ett på høyre side av maskinen, slik at operatøren får et utvidet og oversiktlig siktområde. Dette kameraoppsettet er avgjørende for en nøyaktig og sikker håndtering i komplekse jernbanemiljøer.

I tillegg er MX20G Rails sikkerhetssystem utviklet for å proaktivt identifisere og reagere på mulige farer, noe som gir operatøren en ekstra sikkerhetsmargin. Denne proaktive tilnærmingen, kombinert med maskinens robuste konstruksjon og sofistikerte kontrollfunksjoner, gjør MX20G Rail til en av jernbanebransjens beste kandidater når det gjelder pålitelighet og sikkerhet.

Hydrema Telematics

AVANSERT STYRING OG DATAINNSAMLING FOR MX20G RAIL

Hydrema Telematics i MX20G Rail er en flott opsjon innen avansert maskinovervåking, maskinstyring og datainnsamling. MX20G Rail er utstyrt med Hydremas Telematikksystem, som gir eiere og operatører tilgang til omfattende data og innsikt i maskinens drift. Dette systemet, som inkluderer en integrert GSM/GPS-enhet, samler inn og sender viktig informasjon om maskinen til en sentral server. Brukerne kan enkelt få tilgang til disse dataene via Hydremas telematikkportal eller app, der de kan se en rekke viktige opplysninger om maskinen.

Dette er informasjon om maskintype, serienummer, modellnummer, geografisk plassering, antall driftstimer, batterinivå og kjørt distanse. Systemet gir også viktig informasjon om eventuelle alarm- og feilkoder, samt informasjon om serviceavtaler. Denne omfattende overvåkningen og rapporteringen sikrer at eiere og operatører har den informasjonen de trenger for å optimalisere bruken av maskinen, for å vedlikeholde den effektivt og reagere raskt på eventuelle problemer.

MX20G RAIL: HYDREMAS KRAFTFULLE LØSNING FOR JERNBANEINFRASTRUKTUR

Undercarriage

FLEKSIBELT OG AVANSERT UNDERSTELL

MX20G Rail skiller seg ut med understellet som er tilpasset standard togskinner med en sporvidde på 1435 mm. Dette understellet kan arbeide effektivt i både high - og low rail modus, noe som gir uovertruffen fleksibilitet for ulike oppgaver. Maskinen har et kraftig drivverk som sikrer stabil fremdrift i railmodus, og en visuell kontrollfunksjon som overvåker trykket i sylindrene på skinnemodulene, noe som øker presisjonen og sikkerheten under arbeidet.

Safety

SIKKERHET OG KONTROLL

Sikkerhetsfunksjonene i MX20G Rail er toppmoderne med elektronisk overvåking av både high og low rail modus, og integrerte alarmer for økt sikkerhet. Skinnehjulene med en diameter på 650 mm og en låsbar akselpendling gir bedre manøvrerbarhet. Ytterligere sikkerhetstiltak inkluderer individuelle skivebremser på skinnehjulene, som fungerer både under kjøring og parkering, samt en hydraulisk rattlås i rail-modus for økt kontroll.

Functionality

EFFEKTIVITET OG FUNKSJONALITET

MX20G Rail er utstyrt med en fast BM-hurtigkobling på den bakre skinnemodulen, slik at det er enkelt å bytte mellom ulike verktøy. Det er også installert en ekstra hydraulikkrets for betjening av eksterne verktøy. Maskinen har koblingsmuligheter både foran og bak, en 7-polet kontakt for tilhengere og et luftbremsesystem som tilleggsutstyr. I tillegg sørger den hydrauliske nødbetjeningen, og lett tilgjengelige stoppknapper både i og utenfor førerhuset for høyeste nivå av sikkerhet og funksjonalitet.