8. april 2019

Ny Hydrema på Bauma med rekord i lavt marktrykk

Ny dumper-modell reduserer et i utgangspunktet lavt marktrykk med ytterligere 15 prosent.

Hydrema setter ny rekord i lavt marktrykk når fabrikken mandag 8. april er klar til å vise frem nyheter på Bauma 2019 i München. Den danske produsenten av anleggsmaskiner beveger seg mer varsomt enn noensinne med den nye dumpermodellen 920G, som er en endret versjon av den kjente 922-dumperen. Samtidig kommer selve 922-eren i en ny versjon.

Hydrema 920G

Hydrema har oppdatert 20-tonnsdumperen 922F, som nå er godt rustet for fremtiden med Stage V-motor fra Cummins og en ny modellbetegnelse, nemlig 922G. Samtidig benytter den nordjyske fabrikken anledningen til å lansere den nye modellen Hydrema 920G, der den mest brukte hjultypen på 922-modellen med 800 mm dekk, er skiftet ut med 920 mm brede hjul.

"I lastet tilstand har 922G et marktrykk på 98 kPa med 800 mm-hjulmontering, noe som er svært lavt. Ikke desto mindre reduserer vi trykket med ytterligere ca. 15 prosent med den nye 920G-modellen, og dermed har maskinen rekorden i lavt marktrykk for denne typen dumper. 920G kan laste 18 tonn"

"Det er snakk om samme grunnmaskin, men utstyrt med bredere hjul er den rettet mot et nytt segment av entreprenører som har behov for å kjøre i svært mykt terreng"

Thorkil K. Iversen, Utviklingssjef hos Hydrema

Mer kraft

Panseret har fått en ansiktsløftning, og under det har Cummins-motoren i Stage V-versjon gjennomgått en forenkling der resirkuleringen av eksos ikke lengre skjer i motoren. All behandling foregår nå etter motoren i en såkalt one-canister-løsning med DOC-katalysator, SCR-katalysator med AdBlue-tilsetning samt partikkelfilter.

Dette sikrer en effektøkning fra 296 til 314 hk – målt i kW fra 218 til 231. Dreiemomentet er økt med hele 23 prosent, og dermed kan maskinene presses langt mer.

Maskinen er utstyrt med et nyutviklet retarder-system som består av en kombinasjon av motorbremse og hydraulisk retarder. Det er mulig å oppnå en retarder-ytelse på over 300 kW, og systemet vil avlaste driftsbremsen betydelig ved nedoverkjøring. Hydrema har i tillegg tatt i bruk et «brake-care»-system som utløser en alarm ved eventuell overbelastning av bremsene.

Hydrema 922G

Praktiske funksjoner  

Takket være bruk av el-servo til tipphydraulikken blir det nå mulig å automatisere denne funksjonen ytterligere. Blant annet med såkalt smooth-tipping med myk tippe- og senke-start samt en Auto-Body-Return-funksjon som er utvidet til også å omfatte Auto-Tip. Auto-Body-Return senker automatisk lasteplanet ned på chassiset med bare et enkelt trykk på spaken.

Hydrema 920G

Hydrema har selv utviklet et nytt system som måler hvor mye dumperen har på lasteplanet. Dette veiesystemet er standard på alle modeller.

I førerhuset har maskinføreren mulighet for å koble til telefonen som handsfree. Videre er komforten forbedret med et ventilert sete med demping i lengderetningen. Hydrema-utviklerne har i tillegg endret utformingen av instrumentdisplayet slik at føreren får betydelig mer informasjon. Blant annet er det mulig å se på hvilke helninger maskinen kjører.

Ytterligere informasjon

Hydrema 920/922G Leaflet

Se kart ›

Finn Forhandler

Etter plassering

Nyhetsbrev

Abonnere

Nyheter

Hva skjer

Følg Hydrema
på sosiale medier

Facebook LinkedIn Twitter YouTube
icon-pin Finn oss
icon-request Be om
icon-contact Kontakt
Be om
å bli kontaktet
icon-arrow-down

Har du spørsmål angående våre maskiner eller tjenester? Eller vil du bli kontaktet av din lokale salgsrepresentant? Vennligst fyll ut skjemaet.

Hovednummer +47 61 31 40 10

norge@hydrema.com Energiveien 7
3520 Jevnaker

Salgssjef Norge
John Vidar Bakken
+47 41 407 070
jvb@hydrema.com

Distriktsjef Nord
Knut Ola Nergård
+47 95 202 051
kne@hydrema.com