8. april 2019

Hydrema-dumper setter nye standarder for sikkerhet

Klart for en kraftig økning av sikkerhetsstandarden med MultiTip, lav lastehøyde og lavt tyngdepunkt – også på verdens største site-dumper-marked.

Hydrema setter nye standarder for sikkerhet når det gjelder arbeid med små dumpere. Når verdens største anleggsmesse Bauma åpner i München mandag 8. april, presenterer den danske maskinprodusenten en dumper som bryter med gamle konvensjoner, ikke minst i England, som er verdens største marked for såkalte site-dumpere.

Hydrema 707G

"Site-dumpere er involvert i omkring en tredjedel av alle ulykker med anleggsmaskiner i England. Hvert år mister mange maskinførere livet eller blir alvorlig skadet i ulykker med site-dumpere. De vanligste ulykkesårsakene er at maskinene velter og ruller rundt, eller at føreren kastes av maskinen under kjøring i ujevnt terreng. I andre situasjoner påkjøres arbeidere eller fotgjengere av dumpere som følge av at føreren har dårlig sikt.”

Thorkil K. Iversen, Utviklingsjef hos Hydrema

Derfor forekommer det også at tradisjonelle site-dumpere rett og slett erklæres uønsket på byggeplasser på grunn av sikkerhetsrisikoen. 
Nå kjører den danske produsenten inn på markedet med liten dumper som bryter med tidligere forestillinger om hvordan en site-dumper skal være. I virkeligheten er den nye Hydrema-maskinen nemlig slett ikke en site-dumper, men en profesjonell, leddstyrt dumper som er nedskalert. Arbeidsmessig vil den typisk kunne sammenlignes med en gravemaskin på fem til seks tonn.

Første skudd på stammen

«Ingen andre fabrikker har startet helt forfra og utviklet et annerledes konsept. Det er det som skal til. Derfor har vi hos Hydrema ganske enkelt krympet den kjente Hydrema 912-dumperen og videreført alle de gode kvalitetene i en mindre dumper, som heter Hydrema 707G. Resultatet er en site-dumper som byr på både god sikt, høy stabilitet og sikker beskyttelse av føreren», sier Thorkil K. Iversen.
Hydrema 707G-dumperen er første skudd på stammen i en ny familie av Hydrema-maskiner til jordflytting. Den kommer i to modeller med motorstørrelser på henholdsvis 55 kW (75 hk) og 90 kW (122 hk), der den største modellen får tilnavnet «power+». 

Motoren er en Cummins 3,8 liter, og Hydrema tilfredsstiller allerede nå 2020-emisjonskravene ved å gå direkte til Stage 5. På 55 kW-modellen oppnås dette til og med uten bruk av AdBlue. Dumperens egenvekt er 5,3 tonn, og lasteevnen er på 6,5 tonn. 

707G er utstyrt med hydrostatisk girkasse og dermed fullt variabel hastighet opptil 34 km/t, uten avbrudd i trekkraften.

I tillegg sørger ECO-modus på hydrostaten for et minimalt drivstofforbruk. Det gjelder også start/stopp-funksjonen, som fungerer på samme måte som i en personbil. Det gir stor drivstoffbesparelse, siden en dumper typisk går på tomgang 40 prosent av tiden.

Hydrema 707G

God sikt i alle retninger

I motsetning til standard site-dumpere tilfredsstiller Hydrema 707G krav til kjøring på vanlig vei med full last. Sikkerheten er i høysetet – på 707G har lys og speil alltid riktig plassering i motsetning til på site-dumpere med dreibart førersete, der man hele tiden må bruke krefter på å rotere setet», sier utviklingssjefen.

«Vår hovedoverskrift for 707G er sikkerhet, og da er sikt helt avgjørende. Forover og til sidene er det 100 prosent fri sikt, og bakover trenger man aldri orientere seg over lasten, men har full sikt takket være store speil og kamera. Maskinføreren er godt beskyttet i førerhuset, som vi ganske enkelt har kopiert fra vår MX-hjulgraver. Det betyr at førerhuset er både ROPS- og FOPS-beskyttet», forklarer Thorkil K. Iversen.

Med såkalt one-step-entry trenger føreren bare ta ett trinn for å komme inn i førerhuset, og han kan bli sittende i førerhuset mens dumperen lastes. I England må man vanligvis på tradisjonelle site-dumpere gå ut av førerhuset under lasting av maskinen.

Hydrema 707G

Chassis som på større dumpere

For best mulig stabilitet har Hydrema ganske enkelt kopiert chassiskonstruksjonen fra 912-modellen. Det betyr at den er utstyrt med Hydremas unike dreieledd med pendelstag og dobbelte hydrauliske stabilisatorer. I tillegg sikres maskinens effektivitet ved at MultiTip er standard. Det gir 707G stor fleksibilitet og gjør at den også er ideell til arbeid på små flater.

I tillegg til å oppfylle de nyeste sikkerhetsstandardene er det ingen tvil om at Hydrema 707G-dumperne også trår forsiktig i bokstavelig forstand. Med 700 mm brede dekk har 707G et marktrykk på bare 83 kPa.

 

Også multi-maskin

Hydrema 707G

Maskinføreren har tilgang til alle funksjoner ved hjelp av en flerfunksjonsspak på høyre armlene. Akkurat som på Hydrema 912-dumperen følger spaken setets bevegelser. I tillegg er førerhuset som standard fjæret og utstyrt med klimaanlegg.

I tillegg til de to nevnte maskinene kommer det senere ytterligere en modell. Nemlig en dumper i multi-chassis-versjon. Det gir blant annet mulighet til å utstyre maskinen med flatt lasteplan i forbindelse med kjøring med materiell eller for eksempel med saltspreder. Multi-maskinen får dermed karakter av å være en redskapsbærer. Grunnmodellen for multi-en blir den store versjonen av 707G med 90 kW-motor.

Ytterligere informasjon

Hydrema 707G Leaflet

Se kart ›

Finn Forhandler

Etter plassering

Nyhetsbrev

Abonnere

Nyheter

Hva skjer

Følg Hydrema
på sosiale medier

Facebook LinkedIn Twitter YouTube
icon-pin Finn oss
icon-request Be om
icon-contact Kontakt
Be om
å bli kontaktet
icon-arrow-down

Har du spørsmål angående våre maskiner eller tjenester? Eller vil du bli kontaktet av din lokale salgsrepresentant? Vennligst fyll ut skjemaet.

Hovednummer +47 61 31 40 10

norge@hydrema.com Energiveien 7
3520 Jevnaker

Salgssjef Norge
John Vidar Bakken
+47 41 407 070
jvb@hydrema.com

Distriktsjef Nord
Knut Ola Nergård
+47 95 202 051
kne@hydrema.com